torstai 1. lokakuuta 2015

Osaka: Kaheksajalg pallid.

Pari päivää meni ihan vapaalla tyylillä harhaillessa - eli klopetrotteroidessa. Ulos vaan stogesta jollain asemalla ja suunta sinne minne nokka näyttää. Minulla tuli fudista pelatessa niin monta tälliä klyyvariin, että se näyttää kyllä jo vähän joka suuntaan, mutta tällä tavalla kuitenkin löytyy kaikkia ihme mestoja. Monessa maassa en lähtisi samaa hommaa kokeilemaan, mutta japanissa ei yleensä ole ongelmia. Harmi, ettei nykypäivänä toimi sama tyyli kuin sata vuotta sitten, että paukutat vaan ovista sisään ja kysyt olisko mitään duunia, jota voisi hetken tehdä ja jatkaa sitten taas matkaa.

Mutta tämän päivityksen aiheena siis eriskummalliset Osakan-pallerot, nimeltään Takoyaki - tai kaheksajalg pallid, kuten Eestiläinen sanoisi. Koska olen nyt nyt Osakassa, niin olen antanut itselleni ymmärtää, että Takoyakia pitäisi ainakin kerran joka visiitillä syödä. Jos sais kerran reissullansa...

Takoyaki on siis taikinapallo, jossa on sisällä mustekalaa, vihersipulia ja suolattua inkivääriä. Päälle rävähtää yleensä vielä okonomiyaki-kastiketta, majoneesia ja bonito-kalahiutaleita. Suoraan sanottuna, en ole mikään kovin iso kahdeksanjalkaisen ystävä, mutta tässä Takoyakin sisällä se toimii varsin kivasti. Okei, sen mitä olen täällä Japanissa, kotioloissa tehtyä, suussa sulavaa Takoyakia saanut, niin kadulta ostettu ei maistunut kovinkaan kummoiselle. Tulipa nyt kuitenkin pakolliset pallerot nieltyä.

Minun kotihuudeilla Amagasakissa taas on ollut se hyvä puoli, että hyvin halvaksi tulee oleminen ja eläminen. Esimerkiksi paikallisessa kuppilassa oikein hyvä ruoka-annos maksaa about 3,60€ ja Asahi-olut siihen kyytipojaksi 1,10€. Ei tarvitse lounasbokseja tuolla hinnalla kaupasta paljon metsästellä. Joo, olen tykännyt olla ja alan jo vaarallisesti laitostumaan - joten kohta on pakko jatkaa matkaa.

Huomenna ajattelin käydä kuitenkin tsekkaamassaa vielä muutaman mielenkiintoisen jutun...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti