Nyt alkaa olla seitsemän kuukautta reissua takana, joten rikottiin juuri kestossa meidän aiempien yhtämittaisten reissujen pituusennätys. Nyt kun ei ole enää sitä painetta harteilla, voidaankin nostaa panoksia huomattavasti.
Fiji Airways ATR 72-600 |
Lentäminen on sitten toinen hiukan stressitasoja nostava homma, koska siihen ei voi mitenkään itse vaikuttaa ja viime aikoina ollaan ikävä kyllä nähty, minkälaisia elämäänsä turhautuneita sekopäitä siltäkin osastolta saattaa löytyä. Lentämisen ei voi nyt antaa tällä kertaa kuitenkaan paljon stressitasoja nostella tai ei kohta enää muuta ehditäkään elämässä kuin stressata. Tänään on luvassa nimittäin tämän reissun 30. lento.
Kolmas stressitasojen kohottaja on kohteet, joissa selviytyminen ei ole omassa käsissä ja tämä seuraava kuuluu ehdottomasti siihen sarjaan. Vanuatulla en pelännyt myrskyjä tai maanjäristyksiä tippaakaan, koska aina oli kuitenkin omalla nopealla toiminnalla mahdollisuus vielä pelastaa tilanne. Tässä seuraavassa kohteessa ei sitä mahdollisuutta enää ole. Piste. Ihan turha rimpuilla ja asiat on vain jätettävä ns. "herran haltuun". Olen koittanut keksiä pääni puhki edes jotain selviytymiskeinoja, mutta huonolta näyttää. Tässä ei nyt todellisuudessa auta mikään muu kuin hyvä onni ja sen varaan on hiukan ikävä asioita jättää. Nyt kuitenkin turhat kauhistelut sikseen ja matkaan. Varmasti tulee ikimuistoinen retki.
Bula Fidzi!
Rainforest Eco Resort |
Sateiseen Suvaan laskeuduttiin siis kello 13.20 paikallista aikaa ja koska meillä oli ruhtinaalliset 18 tuntia vaihtoaikaa Fidzillä, varasin yhdeksi yöksi colo-i-Suva Rainforest Eco Resortin. Lentämisen jälkeen on nimittäin hyvä jeesustella Eco Resortissa röhöttämässä ja piereskelemässä, kuinka vihreä ja hyvä ihminen sitä oikein onkaan. Pankkiautomaatti ei kentällä tietenkään toiminut, joten pakko oli vaihtaa hiukan Australian dollareita vaihtotiskillä Fidzin dollareiksi. Itse asiassa automaatti toimi kyllä siihen asti, kunnes työnsin oman korttini sinne sisään, jolloin koko vekotin päätti lopettaa välittömästi toiminnan ja ilmoittaa, että: closed! Onneksi ei sentään jäänyt kortti sisään jumiin. Uskokaa tai älkää, ollaan kannettu vaarallisesti Tasmaniasta asti melkoista nippua Australian dollareita käteisenä laukussa, sillä seuraavassa kohteessa ei todellakaan ole automaatteja ja kaikki pitää maksaa käteisellä (Australian dollareina). Jos käteiset loppuu niin sitten ollaan kyllä todellisessa kus ...liemessä. Niin mikä se seuraava kohde sitten on, sano nyt jo perhana sentään?! Ällös hätäile ystävä hyvä, hetki pieni vielä...
Taksilla mentiin kentältä Eco Resortille ja hintaa matkasta tuli 30 Fidzin dollaria,
eli noin 12€. Aika huono kuntoisia oli tiet täällä Suvassa ja arvioisin, että ehkä hitusen oli turistilisää taksimatkan hinnassa jälleen? En ole kuitenkaan varma asiasta, joten en valita sen enempää nyt tässä. Hintataso Fidzillä on yleisesti ottaen todella paljon halvempi kuin muualla Tyynellämerellä ja kaupassa meinaa hommat lähteä totaalisesti käsistä, viime aikojen hirmuhintojen jälkeen.
Majoitus oli varsin kiva, sijaitsi nimensä mukaisesti sademetsän reunalla ja ravintolasta oli huikeat näkymät edustalla olevalle pienelle lammelle. Hinta kahden hengen huoneesta (ilman omaa kylpyhuonetta) vain 28€/yö. Alueella vallitsi mahtava rauhallisuus ja viidakon äänet lisäsi paratiisimaista tunnelmaa. Hyttysiä oli ikävä kyllä melko reippaasti ja useamman piston ehti jo saada, vaikka miten yritti varoa. Syötiin todella nopeasti paikan ravintolassa kalahampurilaiset, jonka jälkeen hyppäys paikallisbussiin ja suoraa kyytiä Suvan keskustaan. Bussin voi täällä pysäyttää ihan missä tahansa ja hinta on 2 paikallista dollaria/henkilö. On muuten melkoisia vekottimia nämä bussit ja ilmastointi pelaa varsin tehokkaasti ja vihreästi "eco modella". Ainut vaan, että jos satut istumaan pakoputken kohdalla, niin silloin kuolet ikävä kyllä vihreästi ja tehokkaasti diesel-myrkytykseen.
Bussissa |
Suva |
Matka jatkuu taas...
Torstaiaamuna herätys kello 05.50 ja muutaman eilen ostetun omenan ja pähkinäpatukan voimin jälleen ylös, ulos ja lentokentälle. Taksilla kentälle (sama 30 dollaria), jossa täysin saman koneen ja samojen lentoemäntien siivittämänä kello 9.20 kohti Tuvalua. Eli siinä se seuraava kohde tuli nyt ääneen lausuttua: Tuvalu. Tuskin sanoo kovin monelle yhtään mitään, mutta se asia tullaan nyt seuraavien viikkojen aikana toivottavasti korjaamaan.
Tämän päiväinen lentolippu ei myöskään kuulu ilmaisiin ja voin kertoa, että ei ole halpaa lystiä tämä. Hinta edestakaisesta lipusta kustansi 560€/henkilö, joten esimerkiksi suomesta japaniin pääsee hyvin usein halvemmalla hinnalla. Tämä on nyt vaan niitä juttuja, joita on pakko elämässä tehdä, maksoi mitä maksoi. Halusin Tuvalulle ehdottomasti siitä syystä, että pääsisin mahdollisimman lähelle ilmastonmuutosta koko karmeudessaan - ja tämän lähemmäksi sitä ei taatusti maailmassa pääse.
Ranforest Eco Resort |
Päivän lento Tuvalulle kesti noin 2 tuntia 30 minuuttia ja kapteeni kuulutti aivan yhtäkkiä matkalla, että sykloni jää nyt oikealle puolelle, että saattaa hiukan pomputtaa. Häh? Anteeksi mikä? Missä? En edes tiennyt, että sellainenkin homma on täällä kytemässä, ja se tästä vielä nyt puuttuisikin, että se puhuri on tulossa meidän suuntaan Tuvalulle? Luultavasti ei, sillä syklonit harvemmin onneksi tulee siihen suuntaan. Tähän aikaan vuodesta ei kaiken lisäksi pitäisi edes mitään sykloneita enää olla.
Onneksi lento meni ilman ongelmia, vaikka välillä ulkona näytti todella pelottavalle ja mustalle. Vaikka potkurikoneella hiukan ekologisempaa onkin matkustaa, niin se ei pääse samoihin lentokorkeuksiin kuin suihkukone ja on näin käsittääkseni alttiimpi joutumaan paljon pahempiin trooppisiin myrskyihin? Meillä oli tässä nyt muutenkin hyvä säkä mukana, sillä monet ihmiset on yrittäneet useammankin kerran päästä Tuvalulle ja aina lennot on ties mistäkin syystä peruttu. Ei siis todellakaan ole mikään maailman varmin reitti ja kannattaa jättää aikatauluun väljää jos Tuvalu siintää mielessä. Itse tultiin nyt heti kertalaakilla, ilman mitään ongelmia maaliin.
Lähestyminen Tuvalulle oli huikeaa nähtävää ja aivan yhtäkkiä, monen tunnin pelkän aavan meren jälkeen aukesi kirkkaan turkoosi laguuni ja vain pienen pieni kaistale maata. On tämä paikka vaan aivan hevon kuusessa, siis huh huh! Sen näki jo ilmasta käsin varsin selkeästi, ettei tarvita kovin isoa aaltoa pyyhkimään koko "saaren" yli ja nyt ahisti hiukan vielä lisää.
Ulkona oli aivan uskomattoman kuuma ja jos ei olisi viikkotolkulla jo tottunut olemaan ilman ilmastointeja kuumassa, niin olisi kyllä ollut melkoisessa pulassa. About koko saari oli tietysti katsomassa koneen tuloa, sillä tämä on melkoinen tapahtuma aina kun kone laskeutuu - ihan jo siitäkin syystä, että kiitorata vie about puolet koko atollista ja skootterit ja koirat täytyy saada jotenkin ihmeen kaupalla häädettyä pois alta. Ihmettelen, jos ei ole joskus kone törmännyt koiraan tai skootterin, sillä kone vetää lähtiessään läpi saaren vilkkaimman väylän. Kova hälytyssireeni soi japanilaisten lahjoittamasta, ikivanhasta paloautosta aina koneen lähtiessä, joten ehkä ainakin ihmiset älyää lähteä ajoissa pois alta?
Tuvalu |
Filamona Guest House |
Iltauinti |
Syötiin illalla majatalon ravintolassa kanaa riisillä ja otin tervetuliaismaljaksi jopa yhden San Miguel-oluen. Sitä en tiedä miksi täällä on juuri San Miguel olutta saatavilla, eikä esimerkiksi Fidziläistä olutta ollenkaan? Vettä alkoi jossain vaiheessa iltaa satamaan aivan älyttömästi, joten loppuilta meni ihan vaan istuskellessa ja ajatuksia kasaillessa. Kuvittele itse olevasi vain pienen pienellä maakaistaleella, keskellä valtavista luonnonvoimista tunnettua Tyyntämerta. Lähin apu löytyy Fidziltä yli tuhannen kilometrin päästä ja lentoja tulee vain todella harvoin. Ei ole hermoheikkoisen hommaa tämä. Hyvää yötä Hanna ja lapset, sanoi mummo kun tsunami Tuvalun yli pyyhkäisi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti