Tämän päiväinen lento oli lähdössä ihanasti jo kello 07.35, joten aamulla oli kello 05 herätys ja nopean Weet-bix tankkauksen jälkeen oltiin päät pyörien ja silmät lautasina kuin pöllöt huhuilemassa Huahinen yön pimeydessä ja valmiina kentälle lähtöön. Kissat oli tähän aikaan aamusta aivan mahdottoman energisiä ja vetelivät toisiaan pitkin korvia, taistellessaan lähtiäiseksi annetuista viimeisistä herkkupaloista.
Huonosta säästä huolimatta lento lähti onneksi ihan ajallaan, heti ensimmäisten valonsäteiden kajastaessa, ja lentoaika Raiatealle oli vain noin 15 minuuttia. Helppoa kuin heinänteko. On tämä sinänsä ihan kivaa, kun koko matka lennetään matalalla ja näkee kaikki riutat, maisemat ja ties mitkä meritursaat hyvin selkeästi, mutta matalalla lennettäessä tuulet ja sateet saattaa välillä kyllä ravistella konetta hyvinkin ikävän tuntuisesti. Tämä oli nyt kolmas laskeutuminen parin viikon sisään Raiatealle ja tänään oli päätetty tulla ulos tästä perhanan metalliputkilosta vaikka purkinavaajalla. Pois alta risut ja männynkävyt, täältä tullaan!
Hiukan alustusta Raiatealle:

Raiatea

Vettä tuli Raiatealla tänään aivan kaatamalla, mutta onneksi pysähdyttiin matkalla paikallisessa marketissa ja saatiin ostettua hiukan tarvikkeita tulevalle päivälle. Olisi aika ikävää nimittäin ollut lähteä kaatosateessa samoilemaan ja etsimään kauppaa jostain. Mielessä kävi, että pitäisikö tässä nyt ostaa monen päivän tarpeet kerralla, mutta päätettiin kuitenkin ostaa vain tälle päivälle. Ei kai se nyt voi kovin kauaa sataa? Virhe 1. Ajomatkalla yritettiin katsella, että missähän lähin kauppa mahtaisi sijaita, mutta ei nähty kaupan kauppaa lähelläkään majoitusta. Auts! Tästä olikin selkeästi tulossa hiukan hankalampi viikko.


Keskiviikkoaamuna sää ei edelleenkään ollut kaksinen (eikä kolminen), mutta koska sateessa oli edes pieni tauko, oli toimittava nopeasti. Apostolin kyydillä, sandaalit suhisten kohti kaupunkia. Käveleminen pitkin mutaista ja täysin lammikoiden vallassa olevaa tien reunaa oli todellinen painajainen ja kaiken lisäksi melko vaarallista, koska jotkut stressaantuneet hikiniskat kaahasi täällä ihan älytöntä vauhtia. Kiire, kiire! Toki unohdin myös Dazzerin tänään kämpille ja tietysti silloin heti riitti kaikenkarvaista räksyttäjää ja kirppusäkkiä joka kulmalla väijymässä. Koiratkin oli näköjään vihaisia kun säät on olleet niin huonot. Kävelyä kaupunkiin tuli lopulta 6,5 kilometriä ja se oli ikävä kyllä vasta puolimatka. Takaisinkin oli vielä käveltävä ja tällä kertaa vielä hirveä määrä tavaraa (lue: Hinanoa) repussa. Päätettiin ostaa lauantaiksi asti ruokatarvikkeita, sillä eihän se nyt mitenkään voi niin kauan sataa? Eihän? Virhe 2. Tässä kävelymatkalla nähtiin taas yksi konkurssiin mennyt "over water" -luksushotelli ja näitä nyt näyttää kaatuvan tällä hetkellä kuin heinää täällä Tahitilla.

Koska ruokavarastot oli taas loppumassa, ei lauantaina auttanut mikään muu kuin lähteä sateessa ja mutavellissä kahlaamaan kaupalle ja takaisin. Oluttakin tuli ostettua 6 x 0,5l tölkkejä, koska mitä tässä oli muuta tehtävää kuin tissutella hiljakseen kaljaa terassilla ja tuijottaa katolta valuvia sadepisaroita. Lauantaina oli juhannusaatto ja näytti ihan samanlaiselta kuin suomessakin yleensä. Sanonko suoraan, mistä tämä homma oli kotoisin? No, en sano.
Sunnuntainakin tuli vielä vettä koko päivän kaatamalla, mutta säätiedotuksen mukaan maanantaille olisi mahdollisesti luvassa aurinkoa? Huh-hah-hei ja rommia pullo! Voisiko olla mahdollista? Bileet käyntiin - raketit taivaalle! Siihen paikkaan oli siis iskettävä heti kiinni ja skootterin varaus sisään, että ehditään edes jotain täällä nähdä. Skootterin vuokra oli täällä 4000CFP/päivä (35€), eli ikävän kallista. Juuri tämän takia kannattaakin katsella ennen vuokrausta aina säätiedotukset tarkkaan, ettei mene koko homma aivan puihin.
Maanantaiaamuna näytti kuin näyttikin sen verran lupaavalle, että voitiin todellakin ottaa skootteri alle ja lähteä viimeinkin tekemään Raiatean saarikierros. Jo oli aikakin! Tämä Raiatea on sen verran iso saari, että jonkinlainen moottorilla varustettu kulkuneuvo pitää olla, jos meinaa yhden päivän aikana koko saaren kiertää. Ensimmäinen pysäys tehtiin Taputapuatean raunioilla, jonka vieressä sijaitsee myös pieni, keinotekoinen ranta. Jos aurinkoa haluaa ottaa tai pitää jonkun pienen välipiknikin, niin se on tässä kohtaa mahdollista - uiminen on vähän hiinä ja hiinä. Pakko sanoa, että hiukan oli pettymys koko tämä paljon mainostettu Taputapuatea ja nähtiin lähinnä kiviröykkiöitä ja muutama täysin sama infotaulu kuin Huahinella. Minulla oli ilmeisesti lähtenyt mielikuvitusmopo jo keulimaan, sillä olin mielessäni kuvitellut näkeväni komeita vanhoja rakennuksia, isoja moai-patsaita, pääkalloja, ihmissyöjiä ja ties mitä "jännää". Ihmisuhrit oli Tahitilla vielä vähän aikaa sitten ihan arkipäivää ja James Cookin päiväkirjoissa kuvailtu tapaus (piirros) on aika hurjaa luettavaa. Olisi kiva, jos tänne olisi vaikka rakennettu pieni alue sellaiseksi, kuin miltä paikat on aikoinaan mahdollisesti näyttäneet - muovikalloineen kaikkineen. Veikkaisin, että ihmisiä kiinnostaisi paljon enemmän heti tämä homma. Tällaisenaan tämä ei nyt suoraan sanottuna ollut kovin jännää kyllä.
Seuraavaksi jatkettiin tietä etelään, pysähtyen kerran katselemaan maisemia ylhäältä mäeltä ja muutaman kerran ottamaan kuva vesiputouksista. Se ol siinä. Mitään muuta pysähtymisen arvoista tämä lenkki ei kerta kaikkiaan tarjonnut ja hiukan oli kaikenlisäksi liian pitkä puksutella hanuri puuduksissa skootterilla menemään. Bensa riitti juuri ja juuri tämän koko lenkin ympäri, joten hirveästi ei kannata ajon aikana revitellä tai alkaa kumia polttelemaan. Ainoat bensa-asemat löytyy nimittäin ylhäältä kaupungista. Maisemat oli kyllä jossain kohdin todella hienoja ja hyvin paljon tuli ajoittain Havaiji mieleen. Ei ihme jos Raiatelaiset viihtyivät mainiosti Havaijilla sen löydettyään. Samanlaisia korkeita, vihreitä vuorenseinämiä, joista valuu isoja, villejä vesiputouksia on Havaijin-saaret pullollaan. Mitään mahdollisuutta lähteä sivuteille lähestymään putouksia ei ollut, sillä tiet oli yhtä mutavelliä. Muutamasta paikasta oli vyörynyt myös puita ja mutaa teille, joten jonkinlaisen maanvyöryn riski oli kaiken tämän sateen jälkeen myös vahvasti olemassa. Ennen kierroksen päättämistä ja paluuta majoitukselle oli vielä käytävä automaatilla nostamassa rahaa, sillä seuraavassa kohteessa ei ole automaatteja ja tämä olikin nyt vaikea pähkäiltävä, paljonko käteistä pitäisi oikein nostaa? Liikaa ei viitsisi nostaa, koska ylimääräisten setelien vaihdossa häviää myöhemmin taatusti todella paljon. Toivottavasti rahat nyt jotenkin riittää viikoksi.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti